Sekter og adferdstrekk.
Psykopati i kollektiv målestokk.
av Rune Fardal,
Leder LFPO,
Landsforeningen for Psykopat Ofre
Link til samfunnsmagasinet der denne artikkelen kom på trykk:
Det har i den senere tid vært fokusert på
religiøse sekter og deres indre liv. Det har i den sammenheng slått meg hvor lik en sekts
"natur" og
"regler" er i forhold til psykopatibegrepet. Psykolog Kjell Totland beskriver en del om sekter i sin
artikkel angitt lengre ned. Han knytter sektenes oppbygning og "natur" til psykopatbegrepet.
min første tanke da jeg leste hans artikkel var at dette var søkt!
Her er det en som bruker psykopatbegrepet som skjellsord slik det ofte opp
gjennom historien er blitt brukt mot de man ikke liker. men når man leser
og med litt inngående kjennskap til psykopati blir det slett ikke så enkelt å
avfeie lenger. Psykopatiske trekk er jo menneskeige trekk i en ekstremversjon.
Og sekter er som oftest i
høyeste grad ekstremversjon av religionsutfoldelse.
Dag Hareide som i flere år har jobbet med barn og unge i
sekter har i VG en liste på
10 punkter om sekter:
1. Sekten har sannheten
2. Sektlederen har makten.
3. Sekten har sterke og enkle fiendebilder.
4. Medlemmer endrer identitet ved opptak.
5. Sekten tar sosial kontroll.
6. Sekten holder levende en indre fiende.
7. Målet overordnes midlene.
8. Sekten utvikler et eget språk som blir et sluttet
univers.
9. Kunnskapen i sekten er hierarkisk og esoterisk.
10. Å forlate sekten blir møtt med sanksjoner.
En
gjennomgang av listen.
Om vi
ser på denne listen og sammenligner den met det som er trekk fra
psykopatibegrepet finner vi en
skremmende likhet. Diagnosen psykopat stilles på individer. Men når
man ser likheten i form av denne listen, kan man kan faktisk lure på om
ikke sekter
er en form for kollektiv
psykopatibevegelse der sektens "natur" er bygget opp rundt de samme
fundamentale
"byggesteiner"
som utgjør
psykopatibegrepet.
La oss
ta for oss hvert punkt i listen :
1. Sekten har sannheten
I
likhet med psykopaten er det bare en sannhet som gjelder og som skal frem og
det er den sekten forfekter. Alt annet blir forsøkt latterliggjort og
manipulert eller bortforklart. Motstridende påstander blir ikke tolerert
enten dette er i privat eller yrkesmessig sammenheng. Og kommer slik ytringer
er det viktig for sektene som for psykopatene å kneble slike
trusler om makten. De truer
nemlig sektledernes / psykopatens maktbase.
2. Sektlederen har makten.
Makt er
et begrep nært knyttet til psykopati. Uten makt ingen kontroll. Og uten
kontroll over omgivelsene blir psykopaten avslørt og sekten moster et av
sine mest typiske trekk og
redskaper for hjernevasking. Vi ser det også avtegne seg det totalitære som er
så typisk ved både sekter og psykopatens vesen. Psykopaten har jo
ingen ved sin side. Da må han/hun se på andre mennesker som
likemenn og det blir en selvmotsigelse for psykopaten som det blir for sektens
ledere. deres oppbygning er alltid hiarkalsk. Det er alltid en eller flere underkuede i sekter og
psykopatens nærhet. En som kan få skylden for alt det gale som
psykopaten må projisere vekk. sekter legger skylden på de utenfor
sekten eller de som forlater sekten.
Sektenes selvinnsikt er derfor som psykopaten liten. Sex et godt
middel i maktutfoldelse. Slik
voldtekt er en maktdemonstrasjon er sex viktig i de aller fleste sekter. Kyrkoherde Karl-Erik
Nylund, Sveriges fremste ekspert på religiøse sekter. sier
"Sekter och sex går hand i hand"
3. Sekten har sterke og enkle fiendebilder.
Det
samme ser vi rundt psykopaten. Slik jeg beskrev over må noen få
skylden for alt det gale. Det som ikke følger med en perfekt
fasade. Slik den narsisstiske
delen av psykopaten bare føler seg forstått av de spesielle de opphøyde, slik
må sektene gjøre de
underdanige/feiltroende til sine fiender. Hele strukturen rundt sektenes oppbygning er narsissistisk i
sin natur. Spesielt deres ledere. De opphøyde, som bare kan
forståes av de spesielle. Og vi snakker om en patologisk narsissisme
tuftet på utnyttelse av andre.
Samfunnet blir ofte sektenes fiender. Se stenger seg inne i sin egen verden. Mye innestengt smerte og
aggresjon må projiseres ut.
Det skjer på fiendene.
Derfor blir kritikk av sekter
også besvart med aggressivitet fra sekten. Likeledes ser
vi ved manipuleringer at det er ofrene for psykopatene/sektene som ofte blir syndebukkene i omgivelsenes
øyne. Dermed fritar det
sekten for ansvar ved at de ikke
må svare for sine handlinger.
4. Medlemmer endrer identitet ved opptak.
Dette er også et kjent trekk ved psykopater. Det å
utgi seg for noe eller noen de ikke er. Bruken av falske navn, falske
yrkestitler for å briljere. Hjernevasking ol. er typiske trekk fra
psykopater. Dessuten er det viktig for psykopaten som for sekten at nærheten til andre ikke blir for
sto. Ved at man således
fjernes menneskenes tilhørighet til en familie eller annen person ved å gi dem enkle kallenavn bryter man
også menneskenes (ofrenes) bånd til andre. Bånd som kan
gjøre manipuleringen vanskeligere, bånd som kan gjøre at utenforstående
kan hjelpe ofret. For psykopaten som for sektene som mangler det
elementære følelsesregister vil det være forstyrrende å la andre mennesker ha en identitet. Det
blir noe psykopaten i liten grad
selv innehar og skal således
fjernes fra andre. Smiths venner
er et typisk eksempel i så måte. Store familier, med en genetisk
likhet som fjerner det individuelle. Jenter i skjørt og fletter. Innbydes ekteskap gir en slags samhold for utvendig
påvirkning.
5. Sekten tar sosial kontroll.
Det
å ha kontroll over ofret er et kjent trekk ved psykopatenes adferd. Uten
kontroll kan ofret unnslippe. Det kan begynne å tenke og forstå hva
det er utsatt for. På samme måte som psykopater hjernevasker ofrene, blir sektmedlemmer
hjernevasket. Vi ser hvor
vanskelig det er å bryte med en psykopat. Det samme ser vi i sekter. Det
er et aktivt engasjement fra psykopaten som fra sekten på å holde
på sine ofre. Enten gjennom familiære strukturer som i Smiths
venner eller intellektuelle strukturer slik vi ser det i Scientologene. Andre
igjen benytter en opphøyet gudeskikkelse eller person.
6. Sekten holder levende en indre fiende.
Slik sekten trenger en indre fiende er psykopaten sin egen indre
fiende. Men han vet ikke om det selv.
Mangler på empati og forståelser av følelser, gir en
tomhet som ofte kommer til utrykk ved psykopatenes ofte undrende betraktning
når noen viser følelser. De ser hva som skjer men forstår
det ikke. Og lik sektenes utstøtelse av de som ikke lar seg manipulere,
slik frastøter også psykopatene seg de som er for sterke for dem
eller de, de ikke lenger har bruk for, fordi de har funnet en annen som kan
fungerer som narsissistisk supply. Det å opprettholde et inder fiendebilde
gjør også at det vanskelig kan knyttes indre bånd mellom medlemmene i en sekt. De
"angir" hverandre og bidrar dermed til lederens kontroll.
7. Målet overordnes midlene.
Slik sektens mål er viktigere enn samfunnets lover er
også psykopatens moral viktigere en den normales moral. i tillegg er
psykopatens moral ganske
fleksibel. Noe vi også ser i sekter. lederne tar seg de friheter de vil.
Slik psykopaten ofte er veldig moraliserende ovenfor andre, synes ikke egen
adferd å være like bundet av denne moral. Det samme ser vi i sekter
der det prekes om synd rundt sex og personlig rikdom, mens lederne ofte velter
seg i sexorgier i kostbare villaer. Vi ser også hvordan psykopaten evner
å lyve for den han vil, samtidig som han kan være svært
moraliserende ovenfor andre som lyver. Slik blir det også i sekter, det
er greit å lyve for utenforstående, men ikke for andre medlemmer.
8. Sekten utvikler et eget språk som blir et sluttet
univers.
På samme måte ser vi beskrivelser rundt psykopater og
deres ofre. Et offer kan føle og se hva som er i ferd med
å skje ut i fra de signaler psykopaten utstråler. Det være seg verbalt og eller
mimikk. Det er et
"språk" bare
offeret forstår og som ofte er lært over mange år. I en sekt hindrer et slik
språk utenforstående innpass samtidig som man opprettholder en
uforklarlig mystikk man kan strebe etter men aldri oppnå. Ganske likt
psykopatenes stadige krav rundt forventninger. Forventninger offeret blir opptatt med å innfri, men
som ikke betyr noe for psykopaten..
9. Kunnskapen i sekten er hierarkisk og esoterisk.
Noe lignende ser vi
med psykopaten. Det er
aldri mulig å vite hvor du har vedkommende. Det som er tillatt en dag er
forbudt neste dag. Offeret som er
nederst forstår aldri hva og hvorfor noe skjer. Det blir
holdt i uvitenhet og blir forvirret. Og i sekten lik psykopaten er det bygd opp
slik at man må gjøre seg fortjent til lydighet. Og når man
viser lydighet er man i sektens klør. I noen sekter må man på et høyere
nivå før man får tilgang til neste kunnskapstrinn. Et
nivå man ofte må betale dyrt for å komme til. Dermed blir
man mann en slave av sekten.
10. Å forlate sekten blir møtt med sanksjoner.
Slik det kan
være alt fra sosialt brudd til fysisk forfølgelse hos sekter, kan
det være likeledes mellom en psykopat og et offer. Prøver offeret
å bryte ut av psykopatens
grep starter en fryktelig kamp, der
bare den minst psykopatiske
ligger igjen. Psykopaten vil i likhet med sekten gjøre alt for
å diskreditere offeret eller den som bryter ut. Det er et nederlag
både for sekten og psykopaten å ikke vinne over den svakere. Dermed
er det om å gjøre å ødelegge vedkommende. Et tap blir vanskelig å forklare for
resten av sekten, som har lært om sektens ufeilbarlige guddommelighet.
Andre
likheter
En
annen skremmende likhet er mellom de som bryter ut av sekter og de som kommer
seg vekk fra psykopatenes grep. Beskrivelsene disse gir av tomhet, forvirring,
håpløshet er påfallende like. De fremstår på
mange måter som hjernevaskede mennesker som må bygge opp sin
identitet på nytt. det skremmende er jo imidlertid at innad i sektene så praktiseres psykopatiske teknikker helt
åpent. Vi har en form for åpen psykopatiutfoldelse. Sektmedlemmene er imidlertid
så hjernevaskede utsatt for
suggsjon som de er at de ikke evner å verken se eller forstå det de utsettes for. Vi kan se
de er blindet av "troen". Lederne utnytter selvfølgelig slike
nyttige idioter som sine disipler for å kontrollere
større grupper. det blir en angiversk stemning. Enten er du enig
med oss eller så skal vi ta
deg. En typisk terrorbalanse for
å holde sektmedlemmene på plass.
Psykolog Kjell Totland tar i sin artikkel om sekter i tidsskriftet "Kirke og
Kultur" 4-98, s. 355-368 opp noe av den samme problematikken når han
skriver :
"I min videre fremstilling av sekt-begrepet vil jeg definere
det på en måte som tilsvarer dagens psykopati-begrep."
Også han beskriver de klare
likhetstrekk som finnes mellom sekter og psykopat-begrepet. Han nevner de
egosentriske holdninger i sektene som :
1. Overvurdering av sin egen betydning:
2. Konkurranse om hvem som har det beste forholdet til Gud.
3. Fokusering på egen vellykkethet.
4. Fokusering på ytre kriterier for egenverd.
5. Dyrking av det åndelige lederskapet.
6. Overfokusering på målstyring og effektivitet.
7. Erfaringer og metoder som har virket positivt hos enkelte blir
dogmatisert til prinsipper og "lover" som skal gjelde for alle.
8. Elitetenkning.
10. En manglende evne, eller vilje, til å se at
virkeligheten og ens egen tolkning av virkeligheten logisk sett må dreie
seg om to forskjellige fenomener
11. Moraliserende holdninger
Videre
skriver han : " Egosentriske holdninger er etter
min mening et grunnleggende kjennetegn hos sekter, og den bakenforliggende
årsaken til den mangel på respekt og likeverd som man finner i
sekter. Etter min mening ligger det også til grunn for andre holdninger,
for eksempel autoritære holdninger."
Det
Kjell Totland her beskriver er
kjente narsissistiske/psykopatiske trekk.
Noen
linker om sekter: